فداییان یوسف فاطمه(عج)

فداییان یوسف فاطمه(عج)

*سلام علی آل یس *

مراسم هفتگی هیئت هر دوشنبه بعد از نماز مغرب و عشا در میعادگاه همیشگی، به آدرس :
" انتهای اشرفی اصفهانی خیابان طالقانی کوچه چهارم منزل بردار سمیعی"
برگزار میشود.

برنامه های مراسم هفتگی:
- قرائت قرآن کریم
- قرائت زیارت عاشورا/ حدیث شریف کساء
- سخنرانی
- روضه خوانی

جهت اطلاع از زمان برگزاری و برنامه های جلسات، عبارت " یا مهدی" را به سامانه پیامکی هیئت ارسال نمائید.

شماره سامانه پیامکی :

" 30006132400000 "

"""ضمنا آخرین تغییرات و اخبار هیئت را در بخش "اطلاعیه ها" میتوانید بخوانید"""

پذیرای دلنوشته ها و سخنان ناب شما در بخش دلنوشته ها هستیم.


- پست الکترونیکی هیئت:

" fadaeeian@gmail.com "

........... یا رفیق من لا رفیق له...........

اسلایدر

حدیث

پیوندها

۲۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۲ ثبت شده است

درد نوشته

۲۶
ارديبهشت

شب آرزوهاست

یوسف فاطمه !

می گویند در لیلة الرغائب خدا دنبال بهانه است که آرزو ها را برآورده کند

امشب آرزو می کنیم که فردا صبحانه فرج را با تو نوش جان کنیم

این که زبان حال من نبود 

می دانم از دهان من گشادتر است 

من فقط حرف دل قطره های اشک خوبانت را نقل کردم!!!


درد نوشت :

جسارت است 

اما

تو را به حق پلک های زخمی منتظرانت ظهور کن...

ماه رجب

۲۵
ارديبهشت

امام کاظم علیه السلام فرمود:

رجب نهر فى الجنه اشد بیاضا من اللبن و احلى من العسل فمن صام یوما من رجب سقاه الله من ذلک النهر.

رجب نام نهرى است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند از آن نهر به او مى‏نوشاند.

(من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 56، ح 2 _ وسائل الشیعه، ج 7، ص 350، ح 3)

وحید یامین پور :

ظاهر ماجرا این است که برخی دغدغه مندان اخلاق و ارزش ها، کار حکومت را به حاکمان سپرده اند و در گوشه ای هر از گاهی فریاد «وا اسلاما» سر می دهند. نه من و نه هیچ کس دیگر طبعاً حق ندارد به این دغدغه ها بی حرمتی کند یا حق انتقاد را از آنها بگیرد، اما این صداهای بلند چقدر معتبر است و اساساً چقدر می تواند منشأ اثر باشد؟ آینده ی سیاسی ایران چه نسبتی با این صداها دارد و آیا جریانی که داعیه ی ارزش ها را دارند، با گذشته ی ارزش های تاریخ سیاسی پیش از خود خویشاوند است؟

  1. در دوران حاکمیت تکنوکرات ها و اصلاح طلبان، جریانی اجتماعی با وجهه ای فرهنگی شکل گرفت که رویه ی غالبش انتقاد از وضع موجود بود. وضعی که ارزش های انقلابی و اسلامی را در محاق سیاست های اقتصادی سرمایه سالارانه و رفتارهای دیوان سالارانه و اشرافیت دولتمردان می دید. در دوران اصلاحات تجرّی ژورنالیستهای رادیکال در قوام گیری شکل رادیکالتری از آن جریان اجتماعی موثر بود. جریان فوق الذکر اجمالاً حزب اللهی ها، حامیان اصلی ولایت فقیه و بازماندگان نسل دفاع مقدس دانسته می شدند. جریانی که به تدریج دریافته بود که ظاهرا عمدی در کار است تا هیچ بخشی از قدرت و حاکمیت سهم او نباشد؛ این اتفاق ذهنیتی را قوام داد و آن اینکه اگر دولت و قدرت در دستان ما باشد، اوضاع قطعاً بهتر از این خواهد بود. عجیب است که شکل گیری ادبیات عدالتخواهانه در اوائل دهه ی هشتاد شباهت هایی با وضعیت بین الاذهانی اوائل انقلاب پیدا کرده بود. به عبارت دیگر «حزب اللهی ها» شانزده سال گذشته را از خود و از انقلاب نمی دانستند و در عین حال با اعتقاد به آرمان های صدر انقلاب مترصد فرصتی بودند تا سرآغاز یک تحول بنیادین باشد. این توقع و ذهنیت با پیروزی این جریان در شورای شهر دوم تهران و مجلس هفتم سر و شکل جدی تری گرفت. آنچنان که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ طیف گسترده و کمتر شناخته تری از سیاستمداران کاندیدای ریاست جمهوری شدند. انتخاباتی که اینبار نشانه هایی آشکار از حضور سهم جریان «حزب اللهی ها» با خود به همراه داشت.

غفلت

۲۰
ارديبهشت

داستان های اطلاعاتی:


از جمله مهم‌ترین اهداف سرویس‌های اطلاعاتی در سطح جهان، تلاش جهت نفوذ در سازمان‌ها و مراکز تصمیم‌گیری کشورهای هدف و استخدام کار‌گزارن و مد‌یران مربوطه می‌باشد.
وجود انگیزه‌های مختلف (مالی، عقید‌تی، پست و مقام و ...) در افراد و سوژ‌ه‌ها زمینه‌ی مناسب را برای تأ‌مین اهداف سرویس‌های اطلاعاتی فراهم می‌نماید.
آن‏چه در ذیل خواهد آمد ماجر‌ای به دام افتادن یکی‌ از کارمند‌ان دولت است. معاشرت با افراد خارجی بدون در‌نظر گرفتن حساسیت‌ها، بی‌اهمیت تلقی کرد‌ن خواسته‌های افسران اطلاعاتی حر‌بف، عدم آشنایی با شگرد‌های سرویس‌های اطلاعاتی در زمینه‌ی استخدام افراد به منظور جاسوسی همراه با انگیزه‌ی مالی و دریافت پول از جمله مسائلی بود که‌ دشمن را در جلب هم‏کار‌ی وی موفق گر‌دانید.
«آقای الف»  به علت ارتباط با عناصر بیگانه و انجام جاسوسی دستگیر‌ و زندانی‌ گر‌دید.
اگر وی با توجه به تحصیلا‌ت عالیه خود تعمق بیش‏تری کر‌ده و خطر را احساس کر‌ده بود، محققاً‌ به مدارج عالی‌تری می‌رسید. انگیزه‌ی «آقای الف»  در هم‏کار‌ی با بیگانه، ندانم‌کاری و عدم توجه به کیفیت‌ نز‌دیکی با بیگانه‌ و ترس از مجازات بعدی بوده است. وی تصور نمی‌کرد اطلاعاتی که‌ با بیگانه‌ می‌دهد جنبه‌ی جاسوسی دارد، بلکه‌ در اوایل‌ کار‌ به خاطر ادامه‌ی دوستی‌ با افسر اطلاعاتی سفارت اقدام به این عمل نموده‌ است. توجه به کیفیت‌ روابط «آقای الف»  و فرد بیگانه از ابتدا روش کار‌ سرویس‌های بیگانه‌ ‌ را جهت نفوذ در سازمان‌ها و نحوه‌ی آلوده نمودن افراد نشان می‌دهد شکل‌ نزدیکی‌ افسر اطلاعاتی به وی طوری انجام گرفت که‌ «آقای الف»  تا مدتی‌ طولانی مطلقاً‌ تصور نمی‌کرد که‌ در چه مسیری‌ قدم گذاشته است، و وقتی متوجه حقیقت‌ موضوع شد که‌ کاملاً‌ آلوده شده بود.

بلا

۲۰
ارديبهشت

المومِنُ لَا یَمضِی عَلَیهِ اربَعُونَ لَیلَه الَا عَرَضَ لَهُ امرُ یَحزُنُهُ یُذَکَرُ بِهِ.


چهل شب بر بنده مومن نگذرد مگر اینکه واقعه ای برایش رخ دهد و او را غمگین سازد و به واسطه آن ، متذکر گردد.

اصول کافی(ط-الاسلامیه) ، ج2 ، ص 254 (باب شدة ابلاء المومن حدیث 11)

به گزارش بولتن نیوز به نقل از فارس، آیت‌الله احمد جنتی امروز در مراسم نکوداشت آیت‌الله ملاهاشم جنتی (پدرشان) و یادواره 90 شهید محله لادان اصفهان اظهار کرد: تمام مسئولان جامعه و اقشار مردمی برای رسمی کردن حماسه سیاسی و اقتصادی باید دست به دست یکدیگر دهند و در این میان حضور مردم در انتخابات همانند روزهای 22 بهمن و 9 دی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی موجب اقتدار سیاسی نظام و یأس و ناامیدی دشمنان می‌شود، تأکید کرد: شورای نگهبان مطابق با قانون تأیید صلاحیت‌ها را انجام می‌دهد اما مردم مراقب باشند که تمام کاندیداها ویژگی‌های یکسانی ندارند و دقت کنند کسی را برگزینند که از تشر و اخم دشمنان نهراسند.

دبیر شورای نگهبان افزود: از جمله مهمترین ویژگی‌های این فرد باید توانایی مدیریت کشور باشد به گونه‌ای که بتواند مسائلی همچون تورم، گرانی، اشتغال و مسائل سیاسی را به درستی برطرف کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به نقش پیامبران الهی در برقراری نهضت‌های توحیدی در دنیا اظهار کرد: پیامبران الهی برای برقراری حکومت خداوند در زمین با تمام وجود تلاش کردند و در این راستا تمام زندگی خود را وقف ارشاد، هدایت و راهنمایی مردم و تقویت روحیه عرفانی در انسان‌ها کردند.

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه پیامبران الهی همواره قبله، پناهگاه و چراغ راه مردم بودند تصریح کرد: تجلی بالاترین قشر مردمی را می‌توان به وضوح در تاریخ اسلام و در وجود پیامبر اکرم (ص) و اولاد ایشان مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه اوصیای الهی در زمان غیبت انبیاء پاسداری از خدمات آنها و نگهبانی از آثار دین را بر عهده دارند گفت: علاوه بر وظایفی که اوصیای الهی در بعد هدایت معنوی، فرهنگی، تربیتی و اخلاقی بر عهده دارند لازم است در بعد مبارزات نظامی و مقابله با قدرت‌های سلطه‌گری اقدام کنند.

دبیر شورای نگهبان تأکید کرد: اگر در طول هزاران سال شمع دین افروخته مانده و در تمام زمین آثار انبیا باقی است به دلیل فعالیت‌های همین دو قشر در جامعه انسانی است.

آیت‌الله جنتی ادامه داد: انبیا و اوصیای الهی در تمام ادیان توحیدی با گفتار، زبان، بیان، قلم، اخلاق و رفتار نیکو با مردم ایمان مردم را تقویت و وسوسه‌های شیاطین جنی و انسی را از آنها دفع کردند.

دبیر شورای نگهبان تأکید کرد: در هر کجای جهان که نفس عالم به مردم نرسیده است تمامی زندگی‌ آنها در جنگ و ستیز برای رسیدن به مال و منال دنیوی خلاصه می‌شود و برعکس این موضوع هر کجا عالمی پا گذاشته است آرامش برقرار و امنیت و عدالت حاکم شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های پدر بزرگوارش ملاهاشم جنتی تصریح کرد: وی مردی وارسته، متواضع، ساده‌زیست و زاهد بود و وقار و متانت را می‌توان از ویژگی‌های خاص وی برشمرد.

آیت‌الله جنتی با اشاره به 90 شهید منطقه کوچک لادان در اصفهان گفت: اگر شهدا نبودند آثاری از دین بر جا نمی‌ماند و  معلوم نبود که بر سر کشور ایران چه می‌آمد.

آیت‌الله جنتی تأکید کرد: موج پیشرونده بیداری اسلامی در دنیای کنونی تنها به برکت خون شهدای انقلاب اسلامی و نوری که از قبور شهدا و شمشیر آنها برمی‌خیزد دنیا را روشن کرده و نویدبخش آینده عزت‌آفرین و زیبا برای جهان است.

بیانات در دیدار جمعى از مداحان

در سالروز ولادت حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌
 این عید شریف را، میلاد مسعود را، روز شادى و فرح و طراوت دلهاى شیعیان را در طول تاریخ، به همه‌ى شما عزیزان، برادران، خواهران، بلبلان باغ مدحت آل پیغمبر، و ثناگستران برترین و بهترین خلایق عالَم و آدم تبریک عرض میکنم. امیدواریم خداوند متعال از همه‌ى شما عزیزانى که برنامه اجرا کردید - خوانندگان، سرایندگان، اجرا کنندگان و مجموعه‌ى شما عزیزان -  این توسل را به بهترین وجهى قبول بفرماید.  بنده‌ى حقیر، خدا را سپاسگزارم که توفیق مرحمت کرده است؛ شاید حدود سى سال یا بیشتر است که ما این توسل را در این روز داریم و بحمداللّه رونق و شکوه و معنویت و رشد مفاهیم و معانى را انسان  در پیشرفت سالها مشاهده میکند. امسال برنامه‌اى که اجرا کردید، بسیار خوب بود؛ هم از لحاظ محتوا، هم از لحاظ قالب؛ شعرها خوب بود، اجراها و خواندنها خیلى خوب بود. ان‌شاءاللّه که شما دوستان و عزیزان روزبه‌روز در جهت معرفت‌افزائى و نورپراکنى در فضاى ذهنى جامعه، موفق‌تر باشید.

جاهلیت

۱۳
ارديبهشت

به گزارش بولتن نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،خبرگزاری براثا عراق گزارش داد تروریستهای تکفیری در تازه ترین جنایت خود دست به نبش قبر "حجر بن عدی"صحابی بزرگوار امام علی(ع) در منطقه "مرج عذرا" در حومه دمشق زدند.

علیرضا زاکانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سفر یک روزه خود به شیراز در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز، اظهارداشت: رسالت انقلاب اسلامی ایجاد تمدن اسلامی است و در این مسیر باید پرچم انقلاب برافراشته شده و کشورمان برای سایر کشورهای جهان الگو و نمونه باشد.
 
نیاز به نقشه راه صحیح مبتنی بر گفتمان پیشرفت اسلامی داریم
 
وی با بیان اینکه برای پیشرفت کشور و ادامه مسیر انقلاب نیاز به الگوی بومی مبتنی بر اسلام  ناب داریم و نباید از نگاه توسعه مدارانه غربی کشور را اداره کنیم، گفت: تاکنون عبرت ها و تجربه های زیادی در طول این 34 سال انقلاب به دست آورده ایم و با گام های بلند و جدی به سمت افق بلندی که پیش رو داریم حرکت کنیم.البته در این مسیر بایدهر کدام از ما مسئولیت های جدی که بر عهده داریم را بپذیریم و در جهت تحقق اهداف انقلاب تلاش کنیم.
 
انتخابات برای ما یک فرصت و برای دشمن یک تهدید است
 
دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه انتخابات برای ما یک فرصت است اما دشمنان می خواهند از این موقعیت به عنوان یک تهدید استفاده کنند، گفت: ضرورت هایی در جامعه امروز وجود دارد که به این خاطر پا به این عرصه گذاشتم که تحقق این ضرورت ها زمینه ای را برای فرصت بیشتر و رفع تهدیدات احتمالی فراهم می کند.
 
نماینده مردم تهران در ادامه افزود: اولین ضرورت، داشتن یک نقشه راه صحیح مبتنی بر آموزه های اسلام و گفتمان پیشرفت اسلامی برای رسیدن به اهداف انقلاب است.
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: پیش از دوران دفاع مقدس دولت وقت مدل اقتصادی را در پیش گرفت که تذکرات و انتقادات مکرر امام را در پی داشت. اما به دلیل شرایط آن ایام کمتر به آن توجه شد.
 
زاکانی در ادامه افزود: اما بعد از پایان دفاع مقدس و شروع دولت سازندگی، تحولات بزرگی در کشور رخ داد. آقای هاشمی همه مطالبات مردم را در حوزه اقتصاد خلاصه و الگوی آزاد اقتصادی غرب را در کشور پیاده کرد.
 
هاشمی فرهنگ روحیه جهادی را در کشور کم رنگ کرد

تقریظ

۰۶
ارديبهشت

رهبر انقلاب پس از خواندن برخی از کتاب‌ها بر حاشیه آنها یادداشت‌هایی نوشته‌اند که بعدها به تقریظ معروف شد. جشن حنابندان، نورالدین پسر ایران، خاک‌های نرم کوشک، ... از این جمله‌اند.

به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، رهبر انقلاب پس از خواندن برخی از کتاب ها مانند کتاب نورالدین پسر ایران و جشن حنابندان و ... یادداشت هایی بر حاشیه آنان نوشته‌اند. حاشیه هایی که حالا دیگر در جامعه به تقریظ معروفند،  "نهضت تقریظیه" در ادبیات معاصر دانست.
 
 
کتاب «هنگ سوم» خاطرات یک پزشک اسیر عراقی است. دکتر «مجتبی الحسینی»، در قالب یک پزشک اسیر، کتابچه ای از خاطرات خود را به رشته تحریر درمی آورد تا سندی گویا بر مظلومیت ملت و انقلاب اسلامی ایران باشد و حقیقت جنگ را برای جهانیان روشن سازد.
 
بخشی از تقریظ رهبری بر این کتاب: موضوع، برای ما که این سوی خطه نبرد را دیده ایم، قهراً جالب است... نویسنده، البته یک نویسنده حرفه ای نبوده است. اما همین که فرصت کرده در گرفتاری جنگ، یادداشت هایی بردارد، سپس از حافظه خود کمک بگیرد و دیده ها را در دوران اسارت بر کاغذ بیاورد، بس موجب تقدیر است.
 
کتاب «جشن حنابندان» نوشته محمدحسین قدمی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است که خاطرات عملیات کربلای 5 و بیت‌المقدس 4 را به رشته تحریر در آورده است که در بخشی از این کتاب آمده است: برای انجام آخرین مراحل ثبت نام به پایگاه (مقداد) می روم. پایگاه بی اندازه شلوغ است . داوطلبان از نوجوانان کم سن و سال تا مردان پیر پشت خمیده ، جهت ثبت نام هجوم آورده اند و...
 
بخشی از تقریظ رهبری بر این کتاب: روز و شبی چند در لحظه های پیش از خواب، در فضائی عطرآگین و مصف‍ّا و در معراج شور و حالی که سطور و کلمات نورانی این کتاب به خواننده خود عطا می کند و...
 
کتاب «خط فکه» یادداشت‌های سید محمد شکری است که اکنون به درجه رفیع شهادت رسیده و یادداشت‌های او یادش را زنده نگه می دارد؛ وی دانشجوی رشته پزشکی بوده، درس را رها می‌کند و به جبهه می‌رود و در جبهه آموخته‌هایش را پیاده می‌کند و به کار امدادرسانی مجروحین می‌پردازد؛ این کتاب توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.
 
بخشی از تقریظ رهبری بر این کتاب: این سندی ارزشمند از اوضاع جبهه و خوی و خصلت بسیج است،این حرف ها برای مردم دنیای مادی و ظلمانی قابل فهم و درک نیست،اگرچه سراسر هشت سال دفاع مقدس از آن پراست.نگارش روان و روشن و موشکاف این نوشته بر ارزش سندی آن می افزاید و....
 
کتاب «خداحافظ کرخه» این کتاب جنگ ایران و عراق را روایت می‌کند که هر فصل آن به موضوعی خاص اشاره دارد و به طور سلسله وار پشت سر هم می آیند و یک داستان را شکل می دهند ؛ این کتاب به قلم داوود امیریان و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.
 
بخشی از تقریظ رهبری بر این کتاب:  این کتاب شیرین و ساده، زندگی و احساس و جهت گیری های بسیجی را به خوبی تشریح می کند. نویسنده، که خود یک بسیجی با همه بار فرهنگی این کلمه است و ... .
 
کتاب «شانه‌های زخمی خاکریز» داستان صباح پیری، امدادگر و جانباز است که پس از قطعنامه، شبیه آدم هایی شده بود که به تازگی بیکار شده اند و به همان اندازه دلخور...، این کتاب توسط صباح پیری نوشته شده و انتشارات سوره مهر نیز آن را به چاپ رسانده است.
 
بخشی از تقرط رهبری بر این کتاب: در این نوشته هرچه به آخر نزدیکتر می شویم، روح اخلاص و صفایی را که در آن موج می زند بیشتر حس می کنیم. من به حال خود حسرت می خورم و به این جوانان شجاع و با ایمان و فداکار غبطه می برم که...
 
کتاب «جنگ پابرهنه‌ها»  که توسط رحیم مخدومی نوشته شده و انتشارات سوره مهر آن را چاپ کرده است می توان یک سفرنامه‌ای به مناطق جنگی دانست چرا که به زبان اول شخص بیان شده است در بخشی از این کتاب آمده است: اگهان یکی دوان دوان می آید و می گوید دویست تاعراقی از پل عبور کردند، الان محاصره مان می کنند، تصمیم گیری در یک گردان بدون فرمانده مشکل است. ولی باید چاره ای اندیشید. شجاعانه ترین فکری که به نظر می رسد این است: نیروهایمان از حوالی پل کنار بکشند و...
 
بخشی از تقریظ رهبری بر این کتاب: این انعکاس از رنجهای مردم پابرهنه است که بخصوص در مقایسه با فداکاری همین مردم، بسی جانکاه و تلخ و ناپذیرفتنی می‌نماید... و وقتی روح لطیف و حساس منظره‌این هر دو را به چشم دیده بلکه با آن زیسته باشد....
 
کتاب «فرمانده من»  با محوریت داستانهایی از فرماندهان جنگ است که در قسمتی از کتاب آمده: آدم‌های کوچک‌اندام ولی بزرگ‌منش را دوست دارم. وقتی شیفته شان می شوم سعی می‌کنم به هر طریقی با آنها رفاقت کنم. امروز بخت با من یار شده که ساعتی در ماشین فرمانده گردان باشم و با هم به کرخه نور برویم و ..."این کتاب توسط رحیم مخدومی، ‌احمد کاوری، داوود امیریان ،‌علی اکبر خاوری نژاد و ... نوشته و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.
 
بخشی از تقریظ رهبری بر این کتاب: من کتاب هایی را که می خوانم معمولا پشتش یادداشت یا تقریظی می نویسم؛ این کتاب را که خواندم بی اختیار پشتش بخشی از زیارت نامه را نوشتم: السلام علیکم یا اولیاء الله و احبائه! و....
 
کتاب «همپای صاعقه»  نحوه تشکیل و نقش سپاه محمد رسول‌الله (ص) به فرماندهی جاویدالاثر احمد متوسلیان در دو عملیات بزرگ فتح‌المبین و بیت‌المقدس که منجر به آزاد سازی خرمشهر شد است را با قلم حسین بهزاد ، گل علی بابایی روایت می کند که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.
 
بخشی از تقریظ رهبری بر این کتاب: این یک کتاب منبع بسیار غنی و ارزشمند است که از آن می‌توان ده‌ها کتاب و فیلمنامه و زندگینامه استخراج کرد. لحظات و حالات ثبت‌شده در سراسر این کتاب، همان ظرافت‌های حیرت‌انگیزی است و ...
 
کتاب «پایی که جا ماند» یادداشت های روزانه سیدناصر حسینی پور از زندان های مخفی عراق  را روایت می کند؛ این کتاب توسط خود سیدناصر حسینی پور نوشته شده و انتشارات سوره مهر آن را به چاپ رسانده است. 
 
بخشی از تقریظ رهبری بر این کتاب: تاکنون هیچ کتابی نخوانده و هیچ سخنی نشنیده‌ام که صحنه‌های اسارت مردان ما را در چنگال نامردمان بعثی عراق را، آنچنان که در این کتاب است به تصویر کشیده باشد و... 
 
کتاب «نورالدین پسر ایران» خاطرات سید نورالدین عافی؛ پسری شانزده ساله از اهالی روستای خنجان در حوالی تبریز در آذربایجان شرقی که حضور دفاع مقدس را در گردان‌های خط‌‌شکن لشکر 31 عاشورا به عنوان نیروی آزادبارها مجروح شده است، این کتاب توسط معصومه سپهری و انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.
 
بخشی از تقریظ رهبری بر این کتاب: این نیز یکی از زیباترین نقاشی‌های صفحه پُرکار و اعجاز گونه هشت سال دفاع مقدس است. هم راوی و هم نویسنده حقاً در هنرمندی، سنگ تمام گذاشته‌اند. و...

عظمت قرآن کریم

۰۶
ارديبهشت

آیة الله جوادى آملى

«لو انزلنا هذا القرآن على جبل لرایته خاشعا متصدعا من‏خشیة الله و تلک الامثال نضربها للناس لعلهم یتفکرون.» «اگر این قرآن را بر کوهى فرو مى‏فرستادیم، یقینا آن [کوه] رااز بیم خدا فروتن [و] از هم پاشیده مى‏دیدى. و این مثل‏ها رابراى مردم مى‏زنیم باشد که آنان بیندیشند.» «تصدع‏» همان‏«تفرق‏» است و این که کسى را که سردرد دارد «صداع‏» مى‏گویندبراى آن است که انسان احساس مى‏کند این اعصاب دارد از هم جدامى‏شود، احساس تصدع مى‏کند یعنى تفرق اعصاب سر مى‏کند. هم چنین‏وقتى که مطلب سنگین باشد و انسان در آن مطلب غور کند سرش دردمى‏گیرد لذا خداوند فرمود: کوه سردرد مى‏گرفت و این سردرد و صداع‏او مایه تصدع او مى‏شد و این تصدع او جوارح او را خاشع مى‏کرد وقهرا ریز ریز مى‏شد، کوه که ریز ریز مى‏شود کره زمین هم متلاشى‏خواهد شد، چون کره زمین به کوه زنده است. خداوند سبحان درآیات فراوانى کوه‏ها را به منزله لنگر کره زمین مى‏داند. کره‏زمین که در حال حرکت است لنگرى مى‏خواهد که آن را حفظ کند. درآیات فراوانى از «جبال‏» به عنوان «رواسى‏» یاد شده است،رواسى یعنى همان لنگرها «بسم الله مجراها و مرسیها»«مرسى‏» در برابر «جرى‏» همان لنگر انداختن و لنگرگاه است.هیچ جا نیامده که ما جبال را رواسى قرار دادیم بلکه فرمود مابراى شما رواسى قرار دادیم، اما در سوره نازعات مشخص کرد که‏«رواسى‏» چیست؟ در آیه 32 سوره نازعات فرمود که: «و الجبال‏ارسیها» جبال را رواسى زمین قرار داد. در خطبه معروف‏نهج البلاغه که حضرت امیر -سلام الله علیه- فرمود:«و وتدبالصخور میدان ارضه‏» هم ناظر به همین است. میدان یعنى‏اضطراب، «ماد یمید» یعنى «اضطرب یضطرب‏» میدان یعنى‏اضطراب، اضطراب این کره زمین به وسیله کوه‏ها برطرف شد، لذااین کوه‏ها به منزله وتد (میخ) آرام‏کننده اضطراب زمین است.خوب قهرا اگر کوه متلاشى بشود یعنى لنگر از بین برود این سفینه‏هم غرق خواهد شد، اگر کوه نتواند قرآن را تحمل کند کره زمین‏هم یقینا قرآن را تحمل نخواهد کرد.

انسان و تحمل امانت الهى

در پایان سوره مبارکه احزاب مسئله عرض «امانت‏» مطرح شده‏است: «انا عرضنا الامانه على السموات و الارض و الجبال فابین ان‏یحملنها و اشفقن منها و حملها الانسان انه کان ظلوما جهولا»این امانتى که عرضه شد مصادیق فراوانى بر او ذکر کرده‏اند که‏در همه این مصادیق حقیقت قرآن سهم دارد.گفتند منظور از این امانت ولایت‏یا معرفت‏یا دین و یا قرآن‏است، هر کدام از این مصادیق ذکر بشود بالاخره حقیقت قرآن سهمى‏دارد، جداى از آنها نیست همان طورى که آنها جداى از این‏نیستند اگر ولایت‏باشد که «ثقل اصغر» است و قرآن «ثقل اکبر»و اگر دین باشد که به این ثقل اکبر وابسته است و مانند آن.این که فرمود: ما این امانت را بر سماوات، ارض و جبال عرضه‏کردیم، ذکر جبال بعد از ارض ذکر اعظم اجزا است نه ذکر خاص بعداز عام، ذکر اعظم اجزا است‏بعد از ذکر کل. وقتى جبال نتواندیک بارى را تحمل کند یقینا سایر اجزاى زمین هم نمى‏توانند حمل‏کنند.یک وقت است ذکر خاص بعداز عام است مثل «من کان عدوا لله وملائکته و رسله و جبریل و میکال‏» که این ذکر خاص بعد از عام‏است، گاهى ذکر خاص بعد از عام نیست ذکر اعظم اجزاى کل است‏حالایا بعد از ذکر کل یا بدون ذکر کل، مثل این که زکریا -سلام‏الله علیه- عرض کرد: «رب انى و هن العظم منى و اشتعل الراس‏شیبا» به خدا عرض کرد من استخوان بدنم نرم و سست‏شد، استخوان‏چون محکم‏ترین عضو بدن است اگر نرم و سست‏شود چیزى از بدن باقى‏نمى‏ماند گوشت و سایر اعضا و عضلات هم ضعیف خواهد شد و اصولا چیزمهم را که عظیم مى‏گویند براى این که استخوان‏دار است از همین‏عظم گرفته شده مطلبى که استخوان‏دار باشد یعنى مایه‏دار باشد، شخصى که مایه‏دار باشد، مقامى که مایه‏دار باشد از آن به عظیم‏یاد مى‏کنند مى‏گویند استخوان‏دار و مایه‏دار است. خوب گاهى ذکرخاص بعد از عام است گاهى ذکر اعظم اجزا بعد از ذکر کل است،گاهى ذکر خود اعظم الاجزاست تا سایر اجزا فهمیده شوند. مسئله‏ذکر جبال بعد الارض از باب ذکر اعظم اجزا بعد از ذکر کل است. این ابا و سرپیچى که براى سماوات و ارض و جبال هست اباى‏استکبارى نیست تا مذموم باشد آن اباى استکبارى را قرآن ذکرکرد و مذموم شمرد که اباى شیطنت است:«ابى و استکبر و کان من الکافرین‏» سرپیچى استکبارى آن است که‏انسان بتواند فرمان خدا را تحمل کند و عمدا ابا کند و تعدى‏نماید. اباى اشفاقى آن است که ابا کند و نپذیرد چون نمى‏تواند، چون به شفقت مى‏افتد، این جا شفقت‏به معناى مشقت است: «فابین‏ان یحملنها و اشفقن‏». این ابا مذموم نیست و خداى سبحان هم ازسماوات و ارض و جبال با مذمت‏یاد نکرده است، هر جا از این‏هاسخن گفته با اطاعت‏شان توام است و از آن‏ها به نیکى یاد مى‏کند:«فقال لها و للارض ائتیا طوعا او کرها قالتا اتینا طائعین‏»اما این جا مى‏فرماید مقدور سماوات و ارض و جبال نبود که این‏را تحمل کنند لذا این کلمه اشفاق را بعد از کلمه ابا ذکر کردو فرمود: «فابین ان یحملنها و اشفقن منها» خوب بالاخره حقیقت‏قرآن یکى از مصادیق بارز آن امانت است. پس در پایان سوره احزاب فرمود:مقدور آسمان و زمین و کوه‏ها نبود که امانت‏خدا را تحمل کنند،چون تکلیف ما لا یطاق است. حالا اگر بخواهند تحمل کنند چه‏مى‏شوند؟ ریز ریز مى‏شوند اگر ما مسئله را پافشارى مى‏کردیم ازارض به «انزال‏» تبدیل مى‏کردیم «انا عرضنا الامانه‏» را به‏«لو انزلنا هذا القرآن‏» مبدل مى‏کردیم و مى‏گفتیم باید این باررا بکشید اینها ریز ریز مى‏شدند. «لو انزلنا» ما قبلا عرضه‏کردیم، اینها خواهش کردند مقدور ما نیست، اما الان اگر بخواهیم‏بالاتر از عرضه یعنى بر این‏ها انزال کنیم ریز ریز مى‏شوند: «لوانزلنا هذا القرآن على جبل لرایته خاشعا متصدعا من خشیة الله‏»این ظاهر آیه است.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از فردا، آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار با اعضای کمیته وحدت فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با بیان اینکه رئیس جمهور باید به فکر چگونگی اداره کردن جامعه باشد، گفت: مردم را با دروغ و پول دادن و روش‌های کمیته امدادی نمی‌توان اداره کرد.


در  این دیدار آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه قانونگذاری نظام جمهوری اسلامی ایران ۳ ویژگی اساسی دارد، گفت: مجالس کشورهای دیگر از این سه ویژگی برخوردار نیستند، از همین‌رو نظام تدوین در آنها ابتر است و بر این اساس نظام سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی دیگر هم به دلیل نداشتن این ۳ ویژگی ابتر هستند.

وی با بیان اینکه قانون اساسی حدود و سقور قانونگذاری را در اختیار مجلس قرار می‌دهد، افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کلیاتی دارد که مجلس شورای اسلامی براساس آن عهده‌دار تصویب مواد و قانونگذاری است.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با بیان اینکه اصول قانون اساسی مبنای تصویب مواد و قانونگذاری است، تصریح کرد: مسئله تامین رفاه مردم، تامین معیشت، ایجاد شغل و رعایت عدالت جزو مبانی قانون اساسی است که باید در مصوبات مجلس به این مبانی مهم توجه شود.

وی با تاکید بر اینکه ریشه تمام اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عدل است، تاکید کرد: این اصول دست مجلس را باز می‌گذارد تا چه موادی را تصویب کند و در چه محدوده‌هایی از قانون فراتر نرود و رعایت عدل در همه کشورها جز کشورهای عربی که نوکر آمریکا هستند و مجلس و قوانینی ندارند، رعایت می‌شود، اما عدل یعنی هر چیزی را در جای خود قرار دادن و چه کسی می‌داند جای اشیاء کجاست؟ جای اشخاص کجاست؟ و جای امنیت کجاست؟

آیت‌الله جوادی آملی در تشریح تفاوت برقراری عدل در قوانین ایران و سایر کشورها یادآور شد: چون منابع سایر کشورها ابتر است، آنها عدل را براساس خواسته‌های خود تعیین می‌کنند و بر این اساس آزادند که کشوری را محور شرارت و تروریسم معرفی کنند و وقتی منبع کاملی چون قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نداشته باشند، تفسیر این عدل براساس هوا و هوس آنها است.

وی در ادامه توضیح داد: همه معنای عدل را می‌دانیم اما این منبع که چه کسی جای اشیاء و اشخاص را می‌داند در اختیار نظام اسلامی قرار دارد که براساس آن قانون اساسی تعیین شده و اصول قانون اساسی مبنایی برای قانونگذاری در اختیار مجلس قرار داده است و بر این اساس یک فرق مهم بین مجلس جمهوری اسلامی ایران و مجالس سایر کشورها وجود دارد، چرا که مواد قانونی ما براساس مبانی عدل وحیانی است.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با تشریح چگونگی تدوین قانون اساسی گفت: در اصل ۴ قانون اساسی آمده است که تمام قوانین باید براساس موازین اسلامی باشد و این اصل بر همه مواد، قوانین و آیین‌نامه‌ها حاکم است که این یعنی در کشور ما و در موضوع قانونگذاری دین حاکم است، چرا که حکومت ولایت فقیه، حکومت دین است و نه حکومت شخص و در این کشور هیچ کسی بر شخصی دیگر حاکم نیست، بلکه دین و فقه بر مردم حکومت می‌کند و بر این اساس قانون ما کوثر است و مجلس و قوانین شرق و غرب ابتر است.

وی با تاکید بر اینکه علم غرب بی‌دین و دین آنها بی‌علم است، افزود: خروجی این عملکرد غرب قرآن‌سوزی، گالیله‌سوزی و جنگ‌آفرینی به مانند جنگ جهانی دوم است و اگر آنها امروز جنگ نمی‌کنند به این دلیل است که از جنگ خسته شده‌اند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه مشکلات امروز میانمار، افغانستان و عراق به دلیل رویکرد وحشیانه غرب است، تاکید کرد: دست تمام این کشورهای غربی به ماشه اتمی نزدیک است و اینها به مانند حیواناتی در باغ‌وحش هستند که اگر در قفس نباشند کشتار به راه می‌اندازند، در حالی که ما هیچگاه چنین رفتاری در مقابل جهان نداشته‌ایم و بر این اساس ایران اسلامی یک سروگردان بالاتر از سایر کشورها است.

وی با بیان اینکه جمعیت ایران یک‌صدم جمعیت جهان است، توضیح داد: ایران ۱۰ درصد ثروت‌های دنیا را دارا است که اگر نتوانیم با این امکانات خود را اداره کنیم، دچار مشکل هستیم.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با اشاره به جشن خودکفایی مردم در چند سال گذشته گفت: یک سال جشن خودکفایی گندم برپا شد و پس از آن گندم دوباره وارد شد و وقتی علت را پرسیدیم گفتند دیگر نمی‌توانیم علوفه وارد کنیم و مجبوریم به جای علوفه گندم به دام‌ها دهیم؛ مگر علوفه انرژی هسته‌ای است که ما را تحریم کنند یا نتوانیم آن را وارد کنیم.

وی با بیان اینکه یک مدیریت عاقل متوسط هم می‌تواند کشور را اداره کند، گفت: اگر نتوانیم کشور را اداره کنیم در مقابل مردم مسئول عندالله هستیم.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: آن کسی که دنیا را آفرید، دانشی داد و گفت که عالم را با سنگ و گل نساختیم، بلکه عالم را حقیقت ساخته‌ایم. حقیقتی که در آن باطل راه ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر با کسی بازی کنیم نظام ما را تحمل نمی‌کند، افزود: اگر به مردم حقیقت را نگوییم، کاری که گفته‌ایم را انجام ندهیم این با حقیقت عالم هماهنگ نیست و به دنبال آن عالم بالا می‌آورد و خلقت به گونه‌ای است که اگر کسی به بیراهه رفت حُسن عاقبت ندارد.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با تاکید بر اینکه کل عالم به صورت حقیقت آفریده شده است، توضیح داد: اکنون مردم در رنج هستند، در حالی که براساس فرمایش امام علی (ع) ستون سیاست توده مردم هستند و توده مردم ولی‌نعمت ما هستند که باید با آنها درست رفتار کنیم.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: سیاست درست این است که به مردم راست بگویید و درست عمل کنید، چرا که مردم را می‌توان با حق بالا آورد و اگر مردم را با تحقیق بالا نیاورید، دیگران قادرند مردم را با تقلید پایین بیاورند، زیرا برای کسی که تحقیق نکرده، تبلیغ به جای تعلیم و تکرار به جای تحلیل تلقی می‌شود، در حالی که برای یک محقق تعلیم غیرتبلیغ و تحلیل غیرتکرار ممکن است.

وی توضیح داد: اگر مردم را با رسانه‌های گروهی از منظر دلالی اداره کنیم، به جای تعلیم و تحلیل آنها تبلیغ و تکرار می‌کنند که باعث می‌شود ماهواره‌ها بر مردم سوار شوند و برعکس اگر تحلیل و تعلیم جای تبلیغ و تکرار را بگیرد، مردم بیمه می‌شوند اما اکنون به جای دلیل، دلالی می‌کنند و ما خودمان و مردم را فریب می‌دهیم.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا وارد کردن علوفه از خارج کشور را ننگ خواند و گفت: قبل از اینکه کسی رئیس جمهور شود باید فکر اداره کردن جامعه باشد.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه رئیس جمهور باید کمبود خود را با حضور افراد متفکر پر کند، تصریح کرد: رئیس جمهور باید تلاش کند تا به هر شکلی که می‌تواند به مردم، نظام و انقلاب کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست دینی با فریب مردم نمی‌شود، گفت: نمی‌توان به مردم با شعار دادن کمک کرد و یا مردم را با دروغ گفتن و پول دادن اداره کرد.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با بیان اینکه ملت مقروض شب‌ گرفتار غصه و روز گرفتار ننگ است، تصریح کرد: کشور را با روش‌های کمیته امدادی و یارانه دادن نمی‌توان اداره کرد چرا که ما در کشور امکانات و منابع سرشار داریم و باید شغل و تولید ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه منابع نفت و گاز سرشاری در اختیار ایران است، توضیح داد: منابع فروشی اصل خسارت است و امروز اگر بتوانیم مشکل خودمان را تحلیل و حل کنیم، همه مشکلات حل می‌شود.

آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، یادآور شد: اگر مشکل خودمان را حل کنیم، کاری از آمریکا و اروپا برای فشار بر ملت ایران ساخته نیست، چرا که براساس آیات قرآنی در درون هر دشواری آسانی است.

هشدار

۰۶
ارديبهشت

به گزارش بولتن نیوز به نقل از تهران‌پرس‏، تمام کسانی که پس از خرید موبایل اپل خواهان نصب نرم افزارهای مربوطه می شوند پس از نگاهی به برنامه های نصب شده درمی یابند که ؛کتاب "کلمات مکنونه"بهاییان هم به دو زبان فارسی و انگلیسی بر روی موبایل های آنها نصب شده است.


هر روزه دهها و بلکه صدها مورد از این نصب های عمدتا ناآگاهانه صورت می گیردو متاسفانه نمی توان خوشبین بود و دست های پشت توزیع حسابشده این کتب انحرافی آنهم در پایتخت جمهوری اسلامی را ندید.

مداحی یا ... ؟

۰۳
ارديبهشت

صحبت‌‌های بی‌پرده و جنجالی «منصور نورایی»
هیئت‌ها با معیارهای دینی اداره نمی‌شود/ چرا همسر یک مداح باید بدحجاب باشد

یکی از مداحان اهل‌ بیت با اشاره به عدم توجه مداحان امروزی به تقویت دین مردم گفت: زیاد می‌شنویم که در هیئت آقای فلانی جمعیت کثیری شرکت می‌کنند، اما اثر این هیئت‌ها کجاست؟ تحول مردم چه شد؟ پس چرا ربا هست و اوضاع درست نمی‌شود؟!

خبرگزاری فارس: هیئت‌ها با معیارهای دینی اداره نمی‌شود/ چرا همسر یک مداح باید بدحجاب باشد







به گزارش خبرگزاری فارس ، «منصور نورایی» متولد سال 1338 هجری شمسی در محله چهارراه سیروس تهران، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی می‌گوید مداحی را تقریباً از سال 48 شروع کرده یعنی از ده سالگی، از همان زمانی که درس‌های طلبگی را در مدرسه مرحوم آیت‌الله مجتهدی آغاز کرده بود.

می گفت در همان اوایل مرحوم کافی یک دهه در مدرسه منبر می‌رفت، لحن منبر کافی او را مجذوب خودش کرده بود و همین امر پایش را به وادی مداحی باز کرد، البته از هدایت‌های مرحوم حاج آقا جواد حاج حسن (محبی) که هم محله‌شان بود بی‌نصیب نماند و از محضر ایشان هم بهره اخلاقی می‌برد و هم مداحی را بیشتر می‌آموخت، به همین منظور سایت عقیق گفت‌وگویی را با این مداح اهل‌بیت ترتیب داده است که در ادامه گزیده‌ای از آن را می‌خوانید:

فرق زمین تا آسمان مداحی از قدیم تا کنون

*آیا مداح می‌تواند در فضای هیئت دارای همه امتیازات و مختصات لازم برای این کار باشد؟

-بله من خودم این طور هستم، من در بحث اخلاق پای درس آقا سید علی نجفی، آقای مجتهدی، آقای شیخ محمد کریمی، مرحوم آیت‌الله شعرانی و مرحوم تحریری بودم، در بحث تاریخ پای درس علامه عسگری و آقای جاودان بودم، در بحث مناجات از همان اول مرحوم حاج آقا جواد استفاده می‌کردم، خدمت آقای کافی هم می‌رسیدم و دعای ندبه می‌خواندم. 

*به نظرمی‌آید مناجات خواندن با نوحه خوانی فرق دارد، هر مداحی نمی‌تواند مناجات هم بخواند؟

-درست است. ابتدا اینکه زمان طاغوت یک از اشکالات این بود که زیاد روی دعاها کار نمی‌شد، یک آقا شیخ حسین زاهد بود، آقا سیدعلی میرهادی و آقای کافی، اینها تقریباً مشهور بودند، آن زمان خیلی دعای کمیل و دعای ندبه مرسوم نبود، مرحوم کافی در تهران دعای کمیل رو مرسوم کرد، آقا جواد خیلی اصرار داشت دعای ندبه، کمیل، سمات ،توسل خوانده شود، چون بیشتر روضه مرسوم بود.

بعد هم مناجات خواندن هم حال می‌خواهد هم باید باور قوی داشت، باید با قرآن آشنا بود که وقتی دارد دعا می‌خواند کم کم دستش بیاید چه چیزی دارد می‌خواند، کسی که می‌خواهد مناجات بخواند باید پای منبر اعتقادی و اخلاقی  نشسته باشد، این 3 تا باید با هم باشند و الا اگر کسی پای درس اخلاق بنشیند و اعتقاداتش ضعیف باشد، ممکن است دچار انحراف شود و به بیراهه برود.

نسلی که می‌خواهد مداح شود، باید این راه را برود تا بتواند اثرگذار باشد، به طور مثال بخاری هر چه شعله‌های درونش گرم‌تر و سوزاننده‌تر باشد، شعاع بیشتری را گرم می‌کند، کسی که می‌خواهد مداح شود، باید از درون گرم باشد، باید باورهای دینی خود را بفهمد تا بتواند شعله‌های گرمتری داشته باشد تا نداند سقیفه چه اتفاقی افتاده تا نداند حضرت زهرا برای چه به شهادت رسیده نمی‌تواند، گریه کند و نمی‌تواند تاثیر گذار باشد.

الان ما زیاد می‌شنویم که هیئت آقای فلانی خیلی شلوغ می‌شود و جمعیت کثیری شرکت می‌کنند، اما اثر این هیئت‌ها کجاست یا شب‌های ماه مبارک که شنیدیم صد هزار نفر در جلسات گوناگون شرکت می‌کنند، می‌آیند اما تحول چه شد؟!! پس چرا ربا هست و اوضاع ادارات درست نمی‌شود، در حالی‌که اکثریت‌شان هم در ادارات کار می‌کنند!

هیئت‌ها بر اساس معیارهای دینی اداره نمی‌شود

مداحی یا ...؟

۰۲
ارديبهشت

مشروح میزگرد «آسیب‌شناسی سبک‌های نوین مداحی»
رواج شهرت‌طلبی میان مداحان/ وقتی جای مداح با سخنران عوض می‌شود

رئیس خانه ‌مداحان ضمن انتقاد از مداحانی که جای خود را با خطیب و سخنران اشتباه می‌گیرند، می‌گوید: متأسفانه کسب شهرت و جایگاه در صنف مداحان زیاد شده است، اما مداح بدون اخلاص مانند کفی روی آب است که از بین می‌رود.

خبرگزاری فارس: رواج شهرت‌طلبی میان مداحان/ وقتی جای مداح با سخنران عوض می‌شود







خبرگزاری فارس ـ محمد حسین کلهر: با پایان‌یافتن ایام فاطمیه(س) از شدت فعالیت هیئت‌های مذهبی کاسته می‌شود و تا فاصله‌ای که به آغاز ماه مبارک رمضان و ایام شهادت امیرالمؤمنین(ع) باقی مانده، فرصت مناسبی برای بررسی وضعیت مدیحه‌سرایی و اشعار ذاکران و محبان اهل‌بیت عصمت و طهارت است.

به همین مناسبت میزگردی را با حضور «عباس عنقا» دبیر انجمن نغمه‌سرایان مذهبی شرق تهران و «محسن طاهری» رئیس خانه مداحان برگزار کردیم.

 

عباس عنقا متولد 1329 تهران است. وی به واسطه آن که در خانواده‌ای مذهبی و علاقه‌مند به شعر و مداحی رشد یافته، به این دو مقوله تعلق خاطر دارد و علاوه بر سرودن شعر، در زمینه ردیف‌خوانی آواز و مداحی اهل بیت(ع) نیز فعالیت دارد. عنقا هم‌اکنون دبیر انجمن نغمه‌سرایان مذهبی شرق تهران است.

شعرهای چاپ‌شده عنقا بیشتر مذهبی و در قالب‌های دوبیتی، رباعی، غزل و مثنوی است. وی علاوه بر شعر مذهبی، اشعاری در موضوع شهیدان، آزادگان و جنگ تحمیلی سروده که پیش‌تر در مجله پیام انقلاب منتشر شده است.

او می‌گوید: شعر آیینی باید کوتاه و پرمغز باشد، به همین دلیل اکثر کتاب‌هایش را در قطع جیبی و پالتویی چاپ کرده است. «برگ سبز»، «طلوع دو خورشید»، «گلبرگ»، «گل سرخ»، «زمزمه‌های دلجو» و «اشک و خون» عناوین کتاب‌های عباس عنقاست.

عنقا معتقد است که ابداع و نوآوری مانع انجام کار برای سیدالشهداء(ع) نمی‌شود و عنوان می‌کند: بزرگترهای ما در سینه‌زنی و در نوحه‌خوانی کارهای نو و جدیدی ارائه داده‌اند و سبک‌های زیبایی را ابداع کردند.

وی یادآور می‌شود: اگر در زمان‌های گذشته فردی یک چیزی را می‌ساخت و بعد از دنیا می‌رفت، دیگری هم با گذشت زمان می‌توانست آن را بسازد. اما اکنون کار به جایی رسیده که این ساخت و ساز، بی‌رویه شده است. ما با تقلید یا نوآوری مخالف نیستیم بلکه با رویکردهای بی‌حساب و کتاب و بی‌رویه مخالفیم.

 

محسن طاهری متولد 1339 تهران و برادر وسطی از برادران طاهری است. وی از همان دوران کودکی و در محله نازی‌آباد، مداحی را زیر نظر پدرش (مرحوم محمدتقی طاهری) شروع کرد و از حدود یازده سالگی برای شاگردی نزد مرحوم شیخ احمد کافی رفت. وی نزدیک به یک دهه یعنی تا سال 57 در معیت مرحوم کافی بود و به شهرهای مختلف و مهدیه‌های استان‌ها می‌رفت.

طاهری از مشهورترین چهره‌های مداحی دهه 60 به شمار می‌رود که سه بار هم در محضر امام راحل(ره) مداحی کرده است.

حجت

۰۲
ارديبهشت

آیت‌الله العظمی نوری همدانی در دیدار وزیر ورزش و جوانان:
مسئولان برای ریشه‌کن کردن بیکاری جوانان تلاش کنند

آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی گفت: مسئولان باید ریشه آلودگی‌ها که یکی از آنها بیکاری است را از دامان جوانان پاک کنند و اجازه ندهند وقت آنان به بطالت بگذرد.

خبرگزاری فارس: مسئولان برای ریشه‌کن کردن بیکاری جوانان تلاش کنند






به گزارش خبرگزاری فارس، آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار با وزیر ورزش و جوانان افزود: جوانان رکن اصلی توسعه و پیشرفت هر کشوری را تشکیل می دهند و پیامبر اکرم(ص) نیز توجه خاصی به جوانان و همچنین پویایی آنان و سلامت روح و جسم آنها داشتند.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) همواره سعی در شکوفا کردن جوانان داشتند و ما نیز باید با تقویت آنان، ایجاد اشتغال و فراهم کردن فضای رشد نسل جوان، کشور را در جهت صحیح به پیش ببریم.

آیت الله العظمی نوری همدانی ادامه داد: وقتی انسان جوانانی را می‌بیند که در نیروگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مرتبط با علوم مختلف به‌ویژه در عرصه هسته‌ای این گونه ما را در دنیا سربلند کرده، احساس عزت می‌کند.

وی تاکید کرد: مسئولان باید ریشه آلودگی‌ها که یکی از آنها بیکاری است را از دامان جوانان پاک کنند و اجازه ندهند وقت آنان به بطالت بگذرد.

وی اضافه کرد: باید طرح‌های اجرایی در حوزه جوانان به صورت منسجم، هماهنگ و ریشه‌ای اجرایی شود.

آیت الله العظمی نوری همدانی یکی از راه‌های تقویت جوانان در جامعه را توسعه ورزش در کشور دانست و گفت: ورزش روح و جسم جامعه را شاداب می کند و ذهن را طراوت می بخشد.

وی تصریح کرد: اگر ورزش همگانی در جامعه نهادینه شود، بسیاری از معضلات از جامعه رخت برمی‌بندند البته باید چگونگی توسعه ورزش همگانی با برنامه ریزی منسجم انجام گیرد.

حجت

۰۲
ارديبهشت

آیت‌الله جوادی آملی:
خانم‌ها اداره امور مربوط به خود را در دست گیرند

آیت‌الله جوادی آملی گفت: نیمی از جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند و مردان جامعه همان احتیاجاتی را دارند که زنان دارند و به منظور پرهیز از اختلاط باید خانم‌ها اداره امور مربوط به خود را به دست گیرند.

خبرگزاری فارس: خانم‌ها اداره امور مربوط به خود را در دست گیرند





به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار با دبیر و اعضای هیئت علمی همایش "مادری و زن تراز انقلاب اسلامی"، با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی دروازه ایران به روی شرق و غرب باز شد، اظهار داشت: ره‌آورد این ارتباط هم از نظر علمی، حسی و تجربی و هم از نظر عملی قابل بررسی است.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه محور بحث در انسان‌شناسی، علوم تجریدی است افزود: آنچه به خورد ما دادند یا به دنبال آن رفتیم علوم تجربی بود و چه بسیار همایش‌ها که به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اختصاص یافت،‌ اما ما به دنبال انسان‌پروری هستیم نه دام‌پروری.

وی ادامه داد: وقتی سوره احزاب را می‌خوانی که آنگاه که مرد نامحرم زن نامحرم را نگاه کرد و طمع کرد آن گاه قلبش مریض است،‌ آن که به دنبال بیماری‌های مشترک انسان و دام می‌رود، نمی‌داند این مریضی قلب چیست.

آیت‌الله جوادی آملی اضافه کرد: موضوع بحث افزایش اولاد، تربیت خلیفه الله است و منظور اسلام از افزایش اولاد و انسان‌پروری، تربیت خلیفه‌الله است. حرمتی که قرآن برای انسان قائل شد این بود که گفت می‌خواهم خلیفه تعیین کنم و نفرمود می‌خواهم «خلیف» تعیین کنم؛ این «ه» مربوط به تانیث نیست، «ه» مبالغه است مانند علامه یعنی باید خیلی جانشین باشد،‌ البته انبیا و اولیا قله خلافت را دارند و سایر انسان‌ها سایر مراحل خلافت را کسب می‌کنند.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به اینکه در انسان‌پروری اول طرح و برنامه مهم است و بعد اجرائیات، افزود: نیمی از جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند مردان جامعه همان احتیاجاتی را دارند که زنان دارند و به منظور پرهیز از اختلاط باید خانم‌ها اداره امور مربوط به خود را به دست گیرند و تمام نیازهای مربوط به زن‌ها را خود زن‌ها انجام دهند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به وعده قرآن به حضرت نوح(ع) افزود: قرآن می‌فرماید اگر راه راست را پیش گرفتید و به بیراهه نرفتید خداوند شما را با اولاد یاری می‌کند،‌ طریقه استفاده از این مدد استغفار است.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه خانم‌ها باید مطالبات خود را بفهمند اظهار داشت: زنان باید این واجب مطلق را که مقدمات آن تحصیلی است به دست آورند و این مطالبه رسمی جامعه زنان شود. مادر شدن مسئولیتی است بر عهده زنان و دولت باید در این راه گام بردارد.

این مجتهد عالی مقام، «استعمار» را یکی از مقدس‌ترین واژه‌های قرآنی دانست که اکنون به صورت نحس‌ترین کلمات درآمده است و افزود: استعمار قرآنی به این معنا است که خداوند همه امکانات و هوش و خرد را به انسان عطا کرد و سفره‌ای را برای انسان چید، تا انسان زمین را آباد کند، بیگانه‌ای را در این سفره راه ندهد و خود آقا و سرور خود باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه گفت: آباد کردن زمین به داشتن فرزند صالح و سالم است،‌ این مطالبه خدا از ما است که راه آن نیز برای ما مشخص است. آرامش جامعه بر عهده زنان است، و اگر زن نتواند آرامش جامعه را تامین کند، رسالت الهی خود را انجام نداده است.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از حضرت زهرا(س) که زینت زن را در ندیدن هیچ مردی و ندیدن او از سوی هیچ مردی بیان کرده است، گفت: معنای این سخن آن نیست که زن از منافع جامعه محروم شود، بلکه آن است که همه کارهای خود را به وسیله خود انجام دهد.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به فرار مغزها از کشور به دلیل برخی کمبودها گفت: اگر در کارهای اجتماعی که واجب کفایی است کوتاهی کنیم همه در روز قیامت مسئول هستیم.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه ما تا ابد نیازمند اعقاب خود هستیم، اضافه کرد: بسیاری تصور می‌کنند مردن پوسیدن است،‌ اما دین می‌گوید مردن از پوست به درآمدن است و فرزند تنها مشکل دنیا را حل نمی‌کند بلکه مشکل آخرت را هم حل می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به مسئولیت خانواده‌ها و دولت در تکثیر نسل اظهار داشت: اگر دولت در تکثیر نسل مسئول است باید تمام جوانب آن را در نظر بگیرد.

آیت‌الله جوادی آملی در پایان افزود: همراه با داشتن مال دو کار باید کرد؛ تلاش در تولید و قناعت در مصرف.

به گزارش فارس، آئین اختتامیه همایش "مادری و زن تراز انقلاب اسلامی" که اردیبهشت 1392 از سوی جبهه فکری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، در 18 محور به بررسی اصلی‌ترین چالش‌های موجود در مباحث مربوط به زن و خانواده با محوریت تقویت جایگاه مادری در ایران اسلامی می‌پردازد.

کمی از سیاست

۰۲
ارديبهشت

تشکیل ستادهای انتخاباتی لنکرانی با عنوان حماسه ۹۲

ستادهای انتخاباتی باقری لنکرانی کاندیدای جبهه پایداری با عنوان حماسه ۹۲ تشکیل شد.

خبرگزاری فارس: تشکیل ستادهای انتخاباتی لنکرانی با عنوان حماسه ۹۲

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، ستادهای انتخاباتی کامران باقری‌لنکرانی کاندیدای نهایی جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری 92 با عنوان «حماسه 92» تشکیل شد.

همچنین محمد سلیمانی وزیر ارتباطات دولت نهم و نماینده فعلی مردم تهران در خانه ملت مسئولیت ستادهای وی را بر عهده دارد.

کمی سیاست

۰۲
ارديبهشت

گلایه سردار نقدی از بی‌توجهی دولت به گفتمان اقتصاد مقاومتی بسیج
بسیج پیشنهادات عملیاتی خود را به دولت آینده هم ارائه می‌کند

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: مقررات و قوانین ضد تولید را باید شکست و در مقابل آنها ایستاد. خودمان هم نباید بروکراسی اضافی ایجاد کنیم چراکه هنر بسیج، برقراری انضباط اقتصادی با غلبه بر بروکراسی است.

خبرگزاری فارس: بسیج پیشنهادات عملیاتی خود را به دولت آینده هم ارائه می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بسیج، سردار محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین در هم اندیشی راهکارهای بسیج سازندگی برای حماسه اقتصادی که با حضور مسئولین بسیج سازندگی سراسر کشور در سالن رضویه بسیج برگزار شد، گفت: درستکاری، صحت عمل و پاکی در انجام فعالیت اقتصادی بسیار مهم بوده که بایستی همواره با نظارت و تذکر دائمی همراه باشد.

سردار نقدی با بیان اینکه از منظر مقام معظم ولایت، یکی از دلایل وجود مشکلات اقتصادی در کشور، مفاسد اقتصادی است، اظهار داشت: انجام عادلانه کارها و در نظر داشتن مزیت ها و توانمندی های افراد یا همان شایسته سالاری به جای رابطه مداری سبب عنایت خداوند و برکت در کارها می شود.

وی خلوص در نیت ها را برای حماسه سازی، طبق فرمان ولایت مهم برشمرده و تاکید کرد: خداوند متعال وعده داده است که اگر برای رضای او جهاد شود، راهکارها را نمایان ساخته و راه های جدید و گشایش در امور حاصل خواهد شد.

نقدی به فراگیر شدن گفتمان اقتصاد مقاومتی در کشور با فعالیت های ترویجی بسیج اشاره نموده و افزود: لازم است کارهایی انجام شود که قابلیت فراگیری داشته باشد نه اینکه فانتزی بوده و فقط برای ارائه گزارش باشد.

هنر بسیج، برقراری انضباط اقتصادی با غلبه بر بروکراسی است

رییس سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر بکارگیری تجارب بدست آمده و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در سراسر کشورخاطرنشان کرد: باید بروکراسی را مغلوب کرد تا کارها در زمان مناسب بصورت سالم و درست پیش رود نه اینکه هرج و مرج شود.

وی تامین نیازها را در دفاع مقدس با کمترین بروکراسی یادآور شده و ادامه داد: مقررات و قوانین ضد تولید را باید شکست و در مقابل آنها ایستاد و همچنین خودمان هم بروکراسی اضافی ایجاد نکنیم چراکه هنر بسیج، برقراری انضباط اقتصادی با غلبه بر بروکراسی می باشد.

رییس سازمان بسیج مستضعفین فواید فردی، اقتصادی و اجتماعی ایجاد اشتغال را برشمرده و تصریح کرد: ایجاد زنجیره خرید و مصرف برای یک محصول داخلی می تواند باعث ایجاد اشتغال شود مانند ترویج مصرف قارچ در وعده غذای ادارات و سازمان ها و یا خرید گیاهان دارویی از روستائیان و... و همچنین ارائه محصول به مصرف کنندگان واسطه جهت فراوری و تبدیل محصول به محصولات دیگر.

کار بسیج، کاهش فاصله میان کشاورزان با کشاورز نمونه است

جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج، بر همکاری بسیج اصناف برای دعوت از فعالان اصناف جهت سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در صنف خود تاکید و اضافه کرد: قله کار بسیج بعنوان یکی از وظایف بسیج سازندگی، کاهش فاصله ی متوسط تولید کشاورزان، باغداران و دامداران برای هر محصول با متوسط تولید کشاورز یا باغدار و یا دامدار نمونه در آن محصول یا موضوع است.

وی با بیان مثال عینی در این موضوع گفت: متوسط برداشت سیب در کشور در هر هکتار 15 تن می باشد اما کشاورز نمونه ی کشور برای دهمین سال متوالی توانسته 120 تا 150 تن در هکتار برداشت کند و اگر سایر باغداران فقط 10 درصد آموزه های کشاورز نمونه را عملی کنند، متوسط تولید سیب در کشور دو برابر خواهد شد.

ناتوانی دولت در حماسه سازی و جهاد به دلیل گرفتاری در بروکراسی

وی حماسه سازی را غیر از کارهای عادی و برنامه ریزی شده دانسته و اظهار داشت: وزارتخانه های دولتی که مسئول امور ترویجی هستند به دلیل گرفتاری در بروکراسی اداری نمی توانند جهادی کار کرده و حماسه آفرینی کنند.

سردار نقدی با اشاره به تعامل فرماندهان پایگاه های بسیج روستایی، بسیج مهندسین کشاورزی و بسیج سازندگی بیان کرد: هر ناحیه شهرستانی بسیج با انتخاب دو محصول پر تولید در ناحیه خود و تهیه اقلام آموزشی می تواند برای انتقال تجربه های کشاورزان نمونه به سایر روستائیان در شهرستان خود اقدام و از اجرای آن حمایت کند.

ارائه پیشنهادات بسیج به دولت آینده

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: بسیج تاکنون پیشنهادات زیادی را بصورت گسترده و عملیاتی در زمینه اقتصاد مقاومتی به دولت و رییس جمهور ارائه کرده است ولی با وجود تحسین و استقبال آنها، هیچگونه اقدام عملی صورت نگرفت و بسیج ضمن آغاز برخی اقدامات اثرگذار در حوزه اقتصاد مقاومتی؛ به دولت آینده نیز پیشنهادات عملی خود را ارائه خواهد کرد.

کمی از سیاست

۰۲
ارديبهشت

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی دقایقی پیش در حسینیه دوکوهه تهران و در جمع همرزمان دوران دفاع مقدس خود، برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد.

در این مراسم حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز حضور دارند.

به گزارش فارس، جبهه «حماسه‌سازان انقلاب اسلامی» امروز (شنبه)، از کاندیداتوری زاکانی در انتخابات یازدهم اعلام حمایت کرد.


ظهور نوشت

۰۲
ارديبهشت

دکتر حامد سروری :

"غالب بودن جریان سقیفه از موانع اصلی پیش روی ظهور است"


امروز ظهور همچنان معطل است ، هم معطل ما و هم معطل دنیا!

امروز اسلام دارد سیلی می خورد، هم از دشمن و هم از خودی!!

اتفاقا خودی ها را میگویند سقیفه چیان روز!

امروز دنا دارد رنج می برد از سقیفه ! 

و به راستی چه میگذرد بر بانیان سقیفه امروز در محضر پروردگار ؟

اصلا حکم داریم! حکم داریم که اگر بدعتی و ننگی در دنیا خلق کردی ،تا وقتی آن ننگ پا برجاست و برقرار گناهش آن لاین و لحظه به لحظه بر حساب اعمالت گذاشته میشود!


العجل ... العجل ... العجل

می روم حلیم بخرم

۰۱
ارديبهشت

آن قدر کوچک بودم که حتی کسی به حرفم نمی خندید. هر چی به بابا ننه ام می گفتم می خواهم به جبهه بروم محل آدم بهم نمی گذاشتند. حتی تو بسیج روستا هم وقتی گفتم قصد رفتن به جبهه را دارم همه به ریش نداشتنم هرهر خندیدند. مثل سریش چسبیدم به پدرم که الّا و بالله باید بروم جبهه. آخر سر کفری شد و فریاد زد: «به بچه که رو بدهی سوارت می شود. آخر تو نیم وجبی می خواهی بروی جبهه چه گلی به سرت بگیری.» دست آخر که دید من مثل کنه به او چسبیده ام رو کرد به طویله مان و فریاد زد: «آهای نورعلی، بیا این را ببر صحرا و تا مخورد کتکش بزن و بعد آن قدر ازش کار بکش تا جانش دربیاید!» قربان خدا بروم که یک برادر غول پیکر بهم داده بود که فقط جان می داد برای کتک زدن. یک بار الاغ مان را چنان زد که بدبخت سه روز صدایش گرفت! نورعلی حاضر به یراق، دوید طرفم و مرا بست به پالان الاغ و رفتیم صحرا. آن قدر کتکم زد که مثل نرم تنان مجبور شدم مدتی روی زمین بخزم و حرکت کنم. به خاطر این که تو ده، مدرسه راهنمایی نبود. بابام من و برادر کوچکم را که کلاس اول راهنمایی بود، آورد شهر و یک اتاق در خانه فامیل اجاره کرد و برگشت. چند مدتی درس خواندم و دوباره به فکر رفتن به جبهه افتادم. رفتم ستاد اعزام و آن قدر فیلم بازی کردم و سرتق بازی در آوردم تا این که مسئول اعزام جان به لب شد و اسمم را نوشت.

روزی که قرار بود اعزام شویم، صبح زود به برادر کوچکم گفتم: «من میروم حلیم بخرم و زودی برمی گردم.» قابلمه را برداشتم و دم در خانه قابلمه را زمین گذاشتم و یا علی مدد. رفتم که رفتم.

درست سه ماه بعد، از جبهه برگشتم. در حالی که این مدت از ترس حتی یک نامه برای خانواده نفرستاده بودم. سر راه از حلیم فروشی یک کاسه حلیم خریدم و رفتم طرف خانه. در زدم. برادر کوچکم در را باز کرد و وقتی حلیم دید با طعنه گفت: «چه زود حلیم خریدی و برگشتی!» خنده ام گرفت. داداشم سر برگرداند و فریاد زد: «نورعلی بیا که احمد آمده!» با شنیدن اسم نورعلی چنان فرار کردم که کفشم دم در خانه جاماند!

ازکتاب رفاقت به سبک تانک

aviny.com